Categorieën
Pagina's
Er zijn geen producten in de winkelwagen.
Menu
Foto

Trekhaakland Blog


In dit Blog leggen wij uit welke trekhaken er zijn en wat voor kabelsets. Geven we aankooptips en worden de in en outs aangaande trekhaken verduidelijkt.

Trekhaak monteren

  trekhaakland     17/10/2015     Reacties (0)

Het monteren van een trekhaak:   Het monteren van een trekhaak is voor een ervaren ( auto ) klusser goed te doen. Op de moderne auto’s zijn alle punten waar een trekhaak op het chassis gemonteerd moet worden voorbereid. Er hoeft dus bijna nooit geboord te worden in het chassis. Wel kan het zijn dat er door de bodem oid een gat gemaakt moet worden. Het gaat wat ver om in dit blogbericht alle voorkomende werkzaamheden te benoemen van elk merk en type auto maar globaal gezien ( 90 % van de auto’s ) is het vastzetten van het stalen gedeelte vrij eenvoudig. Bij de ( nieuwe ) trekhaak zit altijd een handleiding met uitleg ( bedoeld voor ervaren mensen ) voorzien van afbeelding en eventueel tekst.   Bij de moderne auto’s is de elektronica vaak het belangrijkere deel waar meer kennis bij komt kijken. Wij leveren de merken Jaeger en ECS en deze zijn voorzien van uitgebreide handleiding. ECS bied als extra voordeel een Nederlandse helpdesk! De meeste wagen specifieke kabelsets zijn voorzien van originele connectoren waardoor montage simpeler is.   Het monteren van een trekhaak duurt voor een ervaren monteur ca 3.5 uur icm 7 polig stekker aansluiting  en ca ca 4 uur icm met een 13 polige stekkeraansluiting.   Wat zijn globaal de werkzaamheden: Controleer voor montage alle delen op juist product en compleetheid Verwijderen en terugplaatsen bumper ( vaak vervalt de bumperbalk en komt de trekhaakbalk op de plaats hiervan ) Verwijderen en later terugplaatsen panelen binnenzijde Losmaken en later weer vastzetten uitlaat Eventueel achter lichten en of ander delen conform handleiding verwijderen en terugzetten Trekhaakframe in elkaar zetten ( Schetsplaten ) Kabels door chassis brengen Kabels aansluiten op auto elektronica Trekhaak vastschroeven aan chassis Eventueel een uitsparing zagen in de bumper Mogelijk in leren software ( soort van driver zoals ook bij pc – printer ) Losmaken...

Lees meer

Trekhaakmerken

  Trekhaakland     09/09/2015     Reacties (0)

Trekhaakmerken: Welke trekhaakmerken zijn er op de markt en waarom zijn er allerlei nieuwe merken bijgekomen en hoe is de kwaliteit? Voor de opkomst van Internet was het verkoopmodel van trekhaken heel anders dan heden ten dage. Een trekhaak werd verkocht via de Dealer of Autogrossier ( automaterialen zaak ). Een aantal merken waren ingeburgerd zoals Thule / Brink. Bosal, Oris, Westfalia. Voor de opkomst van internet was het verkopen aan deze bedrijven een tijdrovende en dus dure klus. Een vertegenwoordiger ging de baan op om de dealers of automateriaal zaken het nieuwe product aan te bieden. Met de komst van internet is de distributie een stuk eenvoudiger voor "nieuwe" al lang bestaande merken uit andere landen. Deze merken willen vanzelfsprekend graag verkopen in het trekhaak walhalla van Europa Nederland. er worden immers nergens zoveel trekhaken verkocht als in Nederland. NIeuwe merken zijn oa: WItter Towbars: Dit Engelse merk verkocht vroeger alleen zgn. Flenskogel trekhaken die in Nederland alleen voor bedrijfswagens verkocht werden. Nu verkopen zij ook Zwanenhals trekhaken. Aragon Trekhaken: Een grote Spaanse fabrikant die al decenia hoogwaardige kwaliteit trekhaken maken en ook leveren aan diverse autofabrikanten. Umbra Rimorchi: Deze Italiaanse fabrikant verkoopt eveneens aan diverse autofabrikanten en produceerde daarnaast ook aanhangwagens. Steinhof trekhaken: Een van de weinige Poolse fabrikanten die wel kwaliteit produceren. Daarnaast zijn er nog een aantal andere fabrikanten die schoorvoetend op de Nederlandse markt hun intrede maken. Een aantal van hen maken trekhaken met minder goede pasvorm en coating waardoor de kwaliteit iets minder is. Alle trekhaken dienen te zijn voorzien van een Europese typegoedkeuring.( en zijn dit meestal ook ) Het grote voordeel van deze relatief onbekende merken is dat men niet betaald voor het merk en dat de fabrikant er veel aan gelegen is een mooi marktaandeel te halen....

Lees meer

Trekhaak voor de kentekenplaat

  Trekhaakland.nl     21/06/2015     Reacties (0)

Trekhaak voor de Kentekenplaat Er zijn auto's waarbij de kentekenplaat ( of mistlamp) zo laag zit dat een eventuele trekhaak voor de kentekenplaat zit. Dit neemt dus het zicht weg van het kentekennummer. U mag dan alleen maar deel nemen aan het verkeer indien er een aanhangwagen, caravan, Trailer of fietsendrager met een eigen kentekenplaat op de trekhaak bevestigd is. Als er niets is aangekoppeld zult u de trekhaakkogel moeten verwijderen om zorg te dragen voor een goede zichtbaarheid van het kentekennummer. Een trekhaak met een "vaste" kogel mag dus wel zolang de kogel er maar af gehaald word indien er niets is aangekoppeld. Het is uiteraard makkelijker om een afneembare trekhaak kogel te monteren aangezien het eraf halen en erop zetten van een kogel bij de "vaste" trekhaak wel wat meer werk is. Ook moet het vastzetten met een momentsleutel gebeuren. Kortom een vaste kogel mag wel bij een erg laag zittende kentekenplaat maar handiger is een ( horizontaal ) afneembare trekhaak.

Lees meer

Kogeldruk trekhaak

  Trekhaakland.nl     30/05/2015     Reacties (0)

Kogeldruk van de trekhaak. Iedere trekhaakfabrikant geeft op wat de maximale kogeldruk mag zijn voor de betreffende trekhaak. Hierin zitten nogal een verschillen per fabrikant. Een trekhaakfabrikant test de trekhaak conform de Europees vastgestelde methode. deze goedkeruring is dus wettelijk voldoen in elk Europees land! Vaak is de kogeldruk echter te laag om bijvoorbeeld een fietsendrager met 2 E-Bikes te vervoeren. Let daarom bij aanschaf goed op of de kogeldruk van de trekhaak voldoene is voor het bedoelde gebruik. De wet zegt hierover: Artikel 5.18.7 g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig: 1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen; Het Spaanse Merk Aragon levert veel trekhaken met een duidelijk hogere kogeldruk zodat u wel wettelijk toegestaan gebruik kunt maken van een fietsendrager met 2 E-Bikes al de trekhaken van Aragon zijn voorzien van een Europese typegoedkeuring en voldoen dus aan de wettelijke bepaling. Trekhaakland.nl is exclusief distributeur van het merk Aragon trekhaken en kan u dus de juiste trekhaak leveren.  

Lees meer

Eisen en voorschriften aan een trekhaak

  Trekhaakland     15/05/2015     Reacties (3)

Eisen en voorschriften trekhaken Alle trekhaken moeten voldoen aan wettelijke eisen en voorschriften van zowel een fabrikant van het desbetreffende merk en aan de eisen van RDW Eisen fabrikant: Een autofabrikant geeft aan trekhaakfabrikanten op waaraan een trekhaak moet voldoen. welke eisen zijn dit: Montagepunten Maximaal aanhangwagengewicht Kogeldruk S Value RDW geeft als stelt als eis dat de trekhaak voorzien is van een Europese typegoedkeuring. De manier van testen van een trekhaak is geregeld is een Europese wetgeving. Deze wetgeving omschrijft hoe een test moet worden uitgevoerd. In een test wordt een trekhaak op een testbank gemonteerd en vervolgens worden onder camera toezicht de testen uitgevoerd. Via het cameratoezicht kan RDW ( of gelijksoortige dienst in een Europees land ) de test volgen om te zien dat er word voldaan aan alle eisen. Getest wordt: de kogeldruk en het aanhangwagengewicht. Er wordt gesimuleerd dat er een maximale belasting op de trekhaak komt waardoor men kan zien of de trekhaak de belastingen aan kan die door de autofabrikant worden opgegeven. De nieuwste methode van test is te zien via Youtube:  https://www.youtube.com/watch?v=hNGhZ6rK4EM Een trekhaak kogel moet een bepaalde dikte hebben ( APK afkeur ) 49mm is het minimale. De Hoogte van een trekhaak in maximaal beladen van de auto toestand moet zijn minimaal 350 mm en maximaal 420 mm Er moet altijd een bevestigingsoogje aan de trekhaak zitten voor de losbreekreminrichting De kogel mag niet voor de kentekenplaat zitten als er niets aangekoppeld zit. Een goedgekeurde trekhaak heeft altijd een typeplaatje op de houder van de stekkerdoos waarop een aantal zaken vermeld worden. Typegoedkeuring, Trekhaaknummer fabrikant, naam van de fabrikant, Kogeldruk en D-Value Bij een ongekeurde trekhaak mag een aanhangwagen/caravan/fietsendrager van maximaal 749 kilo worden vervoerd. De meeste trekhaken verkocht in Nederland zijn voorzien van...

Lees meer